لاک سفید کننده دندان دو

اینله دندان بسیار شبیه به پر کردگی می‌باشد، اما زمانی که دندان دچار پوسیدگی عمیق می‌شود از روش اینله استفاده می‎کنند. این درمان برای پوسیدگی داخلی دندان‌ها استفاده می‌شود، مثل لبه‌ها و شیارهای دندان. رنگ مواد اینله بسیار شبیه به رنگ اصلی دندان می باشد و این مواد به دلیل داشتن طول عمر بالا بسیار روش مناسبی برای درمان پوسیدگی‌های عمیق است. مواد اینله تا 10 سال ماندگاری دارد، اما طول عمر این مواد بیشتر به دندان و روش نگهداری از آن مربوط می‌شود.

همچنین از روش اینله و انله برای زیبایی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود، زیرا ترمیم از طریق روش اینله بسیار تمیز تر و طبیعی‌تر از پرکردگی دندان می‌باشد. البته انجام دادن یا ندادن این روش بستگی به دستور پزشک داشته و بدون هماهنگی دندانپزشک امکان پذیر نمی‌باشد.

چه کسانی باید اینله و انله دندان را انجام دهند؟

همانطور که گفته شد افراد بعد از مراجعه به پزشک، گذراندن مراحل چکاپ و مطلع شدن از وضعیت دندان طبق تشخیص دندانپزشک اگر دندان دچار آسیب عمیقی مثل پوسیدگی و یا شکستگی باشد، با مواد پر کننده‌ای مثل آمالگام و یا کامپوزیت دندان قابل ترمیم نمی باشد. زیرا این مواد نمی توانند فشار وارد شده به دندان را تحمل کنند وترمیم مستقیم با این نوع پرکننده برای پوسیدگی عمیق برای دندان‌ها پر خطر به حساب می آید. در این حالت دندانپزشک از روش اینله و انله استفاده می‌کند. به همین ترتیب کسانی که دچار پوسیدگی شدید دندان شده و نمی‌توانند با پر کردن ساده، آسیب دندان را جبران کنند باید با دستور پزشک از روش اینله و انله استفاده کنند. در نتیجه پزشک تشخیص می‌دهد که چه کسانی نیاز به استفاده از متود اینله و انله دندان داشته و این روش با تایید پزشک انجام می‌شود.

انله دندان چیست؟
انله نیز یکی دیگر از روش‌های ترمیم دندان می باشد، اما به صورت وسیع تر و عمیق تر. دندان دارای 4 برآمدگی است که انله همه برامدگی دندان را می پوشاند. به دلیل پوشش زیاد انله به آن روکش تکه‌ای نیز می‌گویند، اما نکته قابل توجه که باید بدانید این است که انله همان روکش دندان نمی باشد و این دو از تفاوت‌های مشهودی برخوردار می‌باشند. روکش دندان تمام آن را در بر می‌گیرد اما انله سطح روی دندان را ترمیم می‌کند. همچنین رنگ مواد انله همانند اینله شبیه به رنگ دندان ساخته شده می‌شود. در نتیجه این روش در زیبا سازی دندان نیز ایفای نقش می‌کند.

کاربرد اینله و انله دندان چیست؟
اگر به دنبال حفظ بهداشت دندان خود هستید اینله وانله یکی از بهترین روش‌های ترمیم دندان است. این دو روش برای دندان‌هایی که بسیار آسیب دیده اند مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان طور که در ابتدای مقاله نیز کاربرد هر 2 مورد را شرح داده ایم، اینله و انله بیشتر برای پوسیدگی‌های حد متوسط تا عمیق استفاده می‌شود. این روش ترمیم با رعایت نکات بهداشتی می‌تواند تا مدتی طولانی سلامت دندان شما را تضمین کند. در واقع اگر بخواهیم توضیح کلی از روش اینله و انله دندان شرح دهیم، برای ترمیم دندان‌هایی که آسیب بیش از حد دیده‌اند به کار گرفته می‌شود و در زیبا سازی دندان نیز تاثیر بسزایی دارد.

جنس اینله و انله دندان چیست؟
به طور کلی در گذشته تا به حال جنس مواد اولیه اینله و انله از طلا بوده است. این فلز بر خلاف نقره و دیگر مواد پر کننده لکه دار نمی‌شود و بسیار مقاوم است. اما امروزه با پیشرفت علم پزشکی از مواد پرسلینی و یا رزین نیز برای ترمیم دندان با روش اینله و انله استفاده می‌شود. معمولا از طلا به دلیل داشتن مقاومت بالا برای دندان‌های عقبی و از رزین برای دندان‌های جلو استفاده می‌شود. همچنین ترمیم دندان با اینله و انله بسیار مشابه با دندان ساخته می‌شود و ظاهری زیبا و طبیعی به دندان‌ها می‌بخشد.

مراحل قرار گیری اینله و انله
در ابتدا دندانپزشک پس از عکسی که از دندان گرفته‌اید پوسیدگی را شناسایی می کند. در مرحله اول مواد را باید طبق رنگ دندان انتخاب کرد و سپس پوسیدگی دندان را از بین برد. اگر از قبل دندان پر کرده داشته باشید لازم به تخلیه آن است، و بعد از این مراحل قالب گیری انجام می شود. تا زمانی که لابراتوار قالب مناسب دندان شما را تولید کند، برای جلوگیری از حساسیت و درد، دندان با مواد موقت پر می‌شود. هنگامی که قالب آماده شود، دندان پزشک مواد موقت را از دندان خارج کرده و قالب اصلی را به دندان متصل می‌کند. در نهایت درمان با پولیش به اتمام می رسد. تمامی این مراحل توسط پزشک و تیم آن انجام شده و مراحلی که در بالا ذکر شد بر روی دندان بیمار انجام می‌شود.

مراحل انجام اینله و انله دندان مستقیم
زمانی که پوسیدگی دندان شما را آزار می‌دهد، دندانپزشک پس از خالی کردن پوسیدگی دندان مورد نظر، موادی با جنس رزین کامپوزیت را روی دندان قرار می دهد تا شکل کامل دندان و حفره ایجاد شده قالبگیری شود. این قالب کامپوزیت دندان را در فر مخصوص قرار داده تا جنس کامپوزیت محکم و سخت شود. هنگامی که این ماده پر کننده آماده شد، دندانپزشک این لایه را بر روی دندان با سیمانی مخصوص می چسباند. زمانی که این مراحل انجام می‌شود معمولا به آن روش اینله و انله دندان مستقیم گفته می‌شود.

مراحل قرار گیری اینله و اونله غیر مستقیم
روش غیر مستقیم اینله و آنله، نسبت به ترمیم‌های مستقیم که از آمالگام یا کامپوزیت دندان استفاده می شود، هزینه بالاتری دارد. اما لازم به ذکر است بگوییم این روش به همان نسبت دارای طول عمری بالا می‌باشد. برای انجام اینله غیر مستقیم همان طور که توضیح داده شد، دندانپزشک بعد از خالی کردن پوسیدگی، مرحله قالب گیری را انجام می‌دهد و تا زمان ساخت قالب دندان به صورت موقت با مواد پر کننده پر می‌شود. هنگامی که قالب دندان شما آماده شد، پر کردگی موقت تخلیه و قالب یا سیمان مخصوص دندان چسبانده می‌شود. تمامی مراحلی که در بالا ذکر شد با دارو‌های مخصوص دندانپزشکی انجام می‌شود تا بیمار احساس درد یا آزرده خاطری را تجربه نکند.

چه دندانپزشکانی این روش ترمیم را انجام می دهند؟
در برخی موارد دندانپزشک ترجیح می‌دهد به جای استفاده از روکش دندان برای ترمیم از اینله و انله استفاده کند. به دلیل آنکه اینله و انله از روکش مستحکم تر و بادوام تری برخوردار می باشد. زمانی که پوسیدگی دندان آنقدر جدی نباشد، دندانپزشک از اینله و انله استفاده نمی کند، اما در صورت عمیق بودن پوسیدگی از روکش استفاده می‌شود. حتی در مواقعی که دندان دچار شکستگی یا ترک شده باشد، دندانپزشک می‌تواند برای ترمیم و زیبایی دندان اینله و انله را انجام دهد. البته باید بگوییم با آنکه روش کار اینله و انله از یک حالت کلی برخوردار است، اما انتخاب دکتر مجرب و با تجربه نیز در کیفیت کار تاثیر بسزایی خواهد داشت. در نتیجه پیش از مراجعه به پزشک و انجام روش اینله و انله، حتما از تبحر دندانپزشک و مرکز مورد نظر اطمینان حاصل کنید تا نتیجه کار بهتری را دریافت کنید.

طول عمر یا میزان ماندگاری اینله و انله چقدر است؟
روش ترمیم دندان به دلیل مقاومت بالا، طول عمر بیشتری نیز نسبت به ترمیم‌های دیگر دارد. حداقل عمر اینله و انله 10 سال است که بسته به روش نگهداری شما از دندان‌ها و کار دندانپزشک متفاوت می‌باشد. این ترمیم حتی تا 30 سال هم می‌تواند دوام داشته باشد که البته این امر به متریال استفاده شده در مواد نیز بستگی دارد. هر مرکز پزشکی از میزان مواد متفاوت و متریال گوناگونی برای انجام اینله و انله دندان استفاده می‌کند. در نتیجه ماندگاری بالای این روش بستگی به نحوه انجام آن توسط پزشک و مواد استفاده شده دارد.

اینله و انله از چه چیزی ساخته می‌شوند؟
از مواد مختلفی می توان برای این 2 ترمیم استفاده کرد، اما برخی از بهترین مواد در ساخت اینله و انله می‌توان از گزینه‌های پایین نام برد.

کامپوزیت
سرامیک
فلز مانند طلا
در روش اینله و انله معمولا از متریالی که در بالا نام بردیم استفاده می‌شود، اما در مراکز پزشکی متفرقه که از مدرک معتبر برخوردار نبوده و معمولا قیمت‌های بسیار پایینی برای این روش تعیین کرده اند ممکن است از مواد درجه دو و سه و یا غیر استانداردی استفاده شود. در نتیجه حتما برای بهره مندی از روش اینله و انله دندان درباره مرکز پزشکی مورد نظر و پزشک آن تحقیقات لازم را انجام دهید.

فواید و مزایای اینله و انله کردن دندان
از آنجا که روش اینله و انله شباهت زیادی با پرکردگی دندان دارد و اغلب مردم این دو را یک روش می‌دانند، لازم است مزایای آنها با یکدیگر مقایسه شود. به همین خاطر در ادامه این بخش برخی از مزیت‌های استفاده از روش اینله و انله را برای شما عزیزان نام برده‌ایم:

در مقایسه با دیگر پر کننده‌هایی مثل آمالگام و یا کامپوزیت، از یکی از فواید اینله و انله می‌توان به مقاومت بالای این ترمیم اشاره کرد، این روش تا ۷۵% دندان را مقاوم تر می‌کند.
جدا از آنکه خود این مواد عمر طولانی دارند، عمر دندانی که از قبل یک بار پوسیده شده است نیز زیاد تر می‌شود.
یکی از مهم‌ترین مزایای اینله و انله حفظ زیبایی و شکل طبیعی دندان می‌باشد، و هر دو روش از تاج دندان محافظت می‌کنند.
مواد اولیه اینله و انله در هیچ کدام از مواد آلرژیکی استفاده نشده، بنابراین بدون حساسیت می‌باشد.
مواردی که در بالا نام بردیم تنها چند نمونه مختصر شده از مزایای اینله و انله دندان است، در کل می‌توان گفت این روش بسیار حرفه‌ای تر از پر کردن عمل می‌کند.

تفاوت اینله و انله با پر کردن معمولی در چیست و چه مزایای نسبت به آن دارد؟
در پر کردگی معمولی، دندانپزشک مستقیما مواد را بر روی دندان قرار می دهد، اما در روش اینله و انله ابتدا قالب گیری انجام شده و به لابراتوار فرستاده می شود، سپس طبق اطلاعات به دست آمده از دندان بیمار مواد مورد نظر ساخته می‌شود. زمانی که دندان بیمار را با پر کننده معمولی پر می‌کنند، تا حد زیادی از مقاومت دندان بیمار کاسته می‌شود، اما در اینله و انله مقاومت دندان نه تنها کاهش نمیابد بلکه محکم تر نیز می‌شود. از نظر ظاهری نیز می‌توان این دو متود راخوب با یکدیگر مقایسه کرد، اینله و انله بسیار طبیعی هستند ولی مواد پر کنند، ظاهری آلیاژی و یا همان فلزی دارند.

تفاوت اینله و انله چیست؟
در هر 2 این روش از یک مواد ترمیمی استفاده شده است، و تنها تفاوت اینله و انله محل قرار گیری آن می باشد. اینله برای سطح مرکزی دندان یا همان لبه‌ها، شیار‌ها و انله نیز برای سطح اطراف دندان به کار برده می شود. همان طور که اشاره کردیم نام دیگر انله روکش تکه‌ای نیز می‌باشد. به دلیل تفاوت جزئی که این دو روش دارند اغلب افراد متوجه آن نمی‌شوند و تنها پزشک است که تصمیم می‌گیرد از کدام روش برای بازسازی نواحی آسیب دیده دندان استفاده شود.

مراحل ترمیم با استفاده از اینله و انله
تا این لحظه از مقاله متوجه شدید که اینله و انله دو روش مشابه هستند که برای رفع پوسیدگی دندان از آنها به جای پر کردن دندان استفاده می‌شود. اما مراحل ترمیم با استفاده از اینله و انله برای هر بیمار متفاوت بوده و بستگی به عمق پوسیدگی دندان، استفاده از روش مستقیم یا غیر مستقیم، قرار گیری مواد بر روی مناطق گوناگون دندان و غیره دارد. برای مثال اگر دندان خراب شما در گذشته توسط پزشک پر شده باشد اما همچنان رفع آسیب نشده باشد، برای اینله و انله کردن دندان ابتدا باید پر کردگی قبلی حذف شود. اما اگر برای اولین بار به دندانپزشک مراجعه کرده باشید و تشخیص وی استفاده از اینله و انله دندان باشد، ابتدا قالب اینله و انله برای دندان ساخته شده و در محل مورد نظر دندان برای رفع آسیب دیدگی قرار می‌گیرد.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cannot copy

error: