شش نکته در مورد حفظ بهداشت دهان و دندان ارتودنسی شده شما

حفظ بهداشت دهان و دندان با رعایت برخی نکات تخصصی که در ذیل به آن اشاره شده امری آسان خواهد بود:

  1. دندانهایتان را مکررا مسواک بزنید.
  2. شما باید پس از هر وعده غذایی دندانهایتان را مسواک بزنید چراکه غذا به اطراف بریس های دندانتان می چسبد. وقت بیشتری برای تمیز کردن دندانتان صرف کنید زیرا پلاک ها و خرده های غذا در اطراف بریس ها جمع می شوند. شما باید حداقل سه بار در روز مسواک بزنید و هر بار حداقل دو دقیقه وقت صرف آن کنید. همیشه از خمیر دندان فلوراید استفاده کرده تا مانع کرم خوردگی، پوسیدگی و کلسیم زدایی دندانها شوید. شاید نیاز باشد مسواک خود را بیش از حد معمول عوض کنید چراکه بریس ها باعث می شوند مسواک سریعتر فرسوده شود.
  3. از مسواک های مخصوص استفاده کنید.

 

  • مسواک الکتریکی:

این نوع مسواکها در حذف پلاک دندانی موثرتر عمل می کنند و به شدت توصیه می شود پس از ارتودنسی از این نوع مسواک استفاده شود.

 

  • مسواک ارتودنسی:

این نوع مسواک دارای یک برس باریک است که جهت تمیز کردن کامل نواحی نزدیک بریس ها و زیر سیم های ارتودنسی طراحی شده است.

 

  • مسواک پروکسا یا بین دندانی:

این نوعی مسواک کوچک است که جهت تمیز کردن دندانها بکار می رود. این مسواک با سُریدن میان بریس ها سبب رها شدن پلاک هایی که مابین سیم ها گیر افتاده اند، می شود. این مسواک  با یک برس افقی یا زاویه دار و با دو نوع بافت نرم و خیلی نرم در چندین سایزموجود است. بافت خیلی نرم آن دارای تارهای بلندتری بوده که می تواند برای بیماران ارتودنسی مناسب باشد.

 

4.  استفاده از نخ دندان را فراموش نکنید.

5. تا به این کار عادت کنیم کمی طول می کشد، اما هر چه می گذرد استفاده مرتب از نخ دندان آسانتر می شود. استفاده از نخ دندان به شما کمک می کند پلاک هایی را که مسواک نمی تواند بزداید، تمیز کنید. نخ دندان ممکن است در مواجهه با بریس ها مشکلاتی را برای شما بوجود آورد. بنابراین لازم است از یک نخ دندان مناسب استفاده نمایید تا بتوانید زیر سیم ها را نیز تمیز کنید.

6. همیشه دهان خود را کاملا بشویید.

7. توصیه می کنیم پس از استفاده از نخ دندان و مسواک با دهانشویه حاوی فلوراید دهان خود را شستشو دهید. این دهانشویه از نوع متعارف آن نیست و تنها جهت خوشبو کردن دهان بکار نمی رود، بلکه آن سطح PH حفره دهان را خنثی کرده و محیط مساعد شکل گیری پلاک دندانی را از بین می برد. این نوع دهانشویه همچنین نواحی را که برس مسواک امکان دسترسی بدان را ندارد، تمیز می کند.

8. از خوردن مواد غذایی سفت و چسبناک اجتناب کنید.

گرچه بریس ها با فناوری جدید شکل محکمتری بخود گرفته اند، اما هنوز هم لازم است مراقب باشید به آنها آسیب وارد نشود. برخی غذاها می توانند به اجزای بریس ها از جمله باند لاستیکی آن، سیم ها یا حتی خود بریس صدمه بزنند.

          9. خودتان را چک کنید!

بخاطر داشته باشید که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان در مقابل آینه  باعث می شود شما از انجام درست کار اطمینان حاصل کنید. جهت بررسی دندانهایتان از آینه استفاده کنید.

توصیه های بهداشت دهان و دندان در اینجا خاتمه می یابد! با مراقبت درست و حفظ سلامت دهان، دندانها و لثه های شما شکل خوشایندی خواهند داشت و لبخند شما پس از برداشتن بریس ها خیره کننده خواهد بود.

پیام بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

cannot copy

error: